Myxomatose

Myxomatose is een konijnenziekte die bijna altijd een dodelijke afloop kent. Het virus wordt overgebracht van konijn op konijn via insectenbeten, bijvoorbeeld van muggen. Symptomen van deze ziekte zijn koorts, benauwdheid, sloomheid en ontstekingen of bulten aan de oren, neus en geslachtsopening.

VHD

VHD staat voor Viral Heamorragic Disease, soms ook RHD (rabbit heammorragic disease) genoemd. Ook dit is een konijnenziekte met een vaak dodelijke afloop. Bij VHD verloopt het proces zo snel dat er geen symptomen waar te nemen zijn. Vaak treedt er wel een koortspiek op, maar deze wordt bijna nooit waargenomen. Bij VHD treden er inwendige bloedingen op waaraan het dier zal overlijden. Overdracht gebeurt via direct contact, zoals het snuffelen aan besmette konijnen. Ook indirect contact, zoals het eten van besmet gras kan leiden tot besmetting met VHD.

Een enting tegen Myxomatose en VHD (RHD1) biedt één jaar bescherming en hoeft maar één keer per jaar gegeven te worden.

Elk voorjaar houden wij speciale entingsacties voor konijnen. U kunt dan tegen gereduceerd tarief uw konijn laten enten. De data maken wij bekend op de site, onze Facebook-pagina en in onze nieuwsbrief.

Nieuwe variant VHD (RHD2)

Sinds begin december 2015 is bekend dat er een nieuwe variant van VHD in Nederland zorgt voor sterfte onder wilde en tamme konijnen. Ons huidige vaccin biedt hier geen bescherming tegen. Konijnen die zijn besmet met RHD2 komen vrijwel altijd te overlijden na 24-48 uur. Voor deze tijd zijn de konijnen echter vaak al een paar dagen besmettelijk waardoor het virus tijd krijgt om te verspreiden. Daarom is het voor dit virus extra belangrijk om maatregelen te treffen om verspreiding tegen te gaan, zoals u kunt lezen op de site van Universiteit Utrecht over RHD2.

Entingen tegen RHD2 worden geïmporteerd uit andere Europese landen, aangezien er geen Nederlands vaccin beschikbaar is. Er zijn verschillende soorten vaccins. Eén vaccin is leverbaar vanaf eind februari en moet na 6 weken geboosterd worden voordat het bescherming biedt. Een ander vaccin is beschikbaar vanaf begin april, maar hoeft niet geboosterd te worden.
Aangezien de aanvang van bescherming voor beide entingen daarmee gelijktijdig optreedt, hebben wij de entstof besteld die niet geboosterd hoeft te worden. We zullen in het voorjaar entdagen organiseren voor konijnen. De data maken wij bekend op de site, onze Facebook-pagina en in onze nieuwsbrief.

Woensdag 7 april tussen 17:30 en 18:30 uur is het ent-moment voor konijnen die deze enting nodig hebben. U kunt zich hiervoor aanmelden via info@dierenkliniekvandenelzen.nl of 0316-331076. Prijs is € 7,50 als deze enting gecombineerd wordt met de jaarlijkse vaccinatie.