Katten zijn stressgevoelige dieren en ze vertonen vaak gedragsproblemen, zoals onzindelijkheid, agressie of angst.

Een bekend probleem bij katten is het plassen in huis. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom de kat in huis plast, waaronder een lichamelijke oorzaak. Het is daarom belangrijk dat de kat eerst door de dierenarts wordt onderzocht. Om problemen van de urinewegen uit te sluiten, is het verstandig wat urine op te vangen en mee te nemen naar de kliniek. Om de urine schoon op te vangen kunt u de kattenbak goed schoon en droog maken en daarna vullen met Katkor. Dit zijn speciale plastic korrels die de urine niet opnemen. U kunt deze korrels (met pipet en buisje om de urine in te doen) kopen in onze kliniek.

Een van de oorzaken van het plassen zou bijvoorbeeld een blaasontsteking of een nierprobleem kunnen zijn. Ook als de kat zich om andere redenen niet lekker voelt of pijn heeft, kan hij/zij naast de bak plassen.

Er kunnen ook andere niet-lichamelijke redenen zijn waarom een kat in huis plast. U kunt hierbij denken aan stress (wegens bijvoorbeeld een verbouwing of een nieuw huisdier) of drift om het territorium af te bakenen (als er bijvoorbeeld vreemde katten rondom het huis lopen). Meestal sproeien katten dan. De urine spuit dan recht naar achteren. Katers die niet gecastreerd zijn, sproeien bijna allemaal.

Een veel voorkomende oorzaak van naast de bak plassen is een kattenbak die voor de kat niet aangenaam is. Deze kan gewoon niet goed schoongemaakt zijn, maar ook het grit kan een probleem zijn voor de kat. Soms heeft de kat een hekel aan het door u gebruikte schoonmaakmiddel of houdt hij/zij niet van een bak met overkapping. Sommige katten willen hun bak niet met anderen delen.

De beste oplossing in de meeste gevallen is een open bak die elke dag met alleen heel heet water wordt schoongemaakt.

Heeft u meerdere katten? Gebruik dan voor elke kat één bak, plus één extra. Voor drie katten heeft u dus vier bakken nodig.